Ставови на МАНУ за реформите во образованието
Имајќи ги предвид седумнаесетте цели на одржлив развој (ОН, Агенда 2030), посебно целите:
– Цел 1. Да се стави крај на сиромаштијата во сите нејзини форми насекаде;
– Цел 4. Да се обезбеди инклузивно и правично квалитетно образование и промовирање на можностите за доживотно учење за сите;
– Цел 8. Да се промовира континуиран (на подолг период и без прекин) инклузивен и одржлив економски раст, целосно и продуктивно вработување и пристојна работа за сите.
Потсетувајќи дека глобалните реформи на образованието во светот во последните десетина години се карактеризираат со:
– стандардизација на образовните системи и ставање акцент врз критериумите со коишто се мерат резултатите и успехот во образованието, при што критериумите за отчетност се
базираат врз тестови, што е тесно поврзано со наградувањето и казнувањето на
наставниците и училиштата;
– поттикнување на државите да се фокусираат кон наставните програми за математика,
природни и технички науки, и кон основна писменост, за сметка на пошироките форми на
либерални уметности и прогресивните форми на наставни програми, реализација на
наставата и учењето;
– трансформација на образованиот систем заснован врз менаџерски модели увезени од
бизнис-секторот, при што моделите се водени од пазарните пристапи кои го привилегираат
максимизирањето на ефикасноста, профитот и конкуренцијата, наспроти целите кои го
промовираат човековиот развој и зајакнувањето на демократските општествени односи;
Претседателството на Македонската академија на науките и уметностите се залага за
транспарентно, стручно и целисходно водење на сите реформи на образованието во нашата држава и, притоа, потенцира дека реформите треба да обезбедат:
– систематско и посебно изучување на македонскиот јазик и македонската историја,
укажувајќи на научниот факт дека македонскиот народ зборува на македонски јазик, веќе
со векови, на територијата на нашата држава и надвор од неа;
– динамична рамнотежа меѓу математиката, природните и техничките науки, од една страна, и општествените и хуманистичките науки, вклучувајќи ги етиката и моралните вредности, од друга страна;
– континуиран (на подолг период и без прекин) инклузивен и одржлив економски раст на
Македонија.