Анализа: Системот „Safe City“ (Безбеден град) е технички напреден, но проблемот лежи во параметрите за казнување
Откако почнаа луѓе да се жалат дека и за +1 км на час од дозволеното им стигаат казни еве анализа со Google Gemini на тоа како е праксата во Европа и што треба да се направи. А бе веќе не треба ни да се мисли, за се имаш готово решение 🙂

Системот „Safe City“ (Безбеден град) е технички напреден, но проблемот лежи во параметрите за казнување. Еве длабинска анализа за тоа како Европа го решава овој проблем, зошто постои толеранција таму и каде греши македонскиот модел.
1. Европскиот стандард: „Техничка толеранција“ наспроти „Нулта толеранција“
Во Европа, правниот и техничкиот систем признаваат два фактори кои го оневозможуваат казнувањето за 1 км/ч над дозволеното:
а) Грешка на мерниот уред (радарот/камерата): Ниту една камера не е 100% прецизна.
б)Грешка на брзинометарот во возилото: Автомобилите фабрички покажуваат малку повисока брзина од реалната (по пропис на ЕУ).
За да се избегнат судски тужби каде возачот тврди дека возел 50, а радарот измерил 51 поради грешка на уредот, европските држави воведоа задолжителна дедукција (одбивање) на измерената брзина пред да се напише казната.
Еве како големите европски земји ги имаат подесено своите „Safe City“ системи за брзини под 100 км/ч (градско возење):
Како функционира во пракса за (Зона 50 км/ч, градско подрачје)
Германија 3 км/ч (фиксна)Ако радарот измери 53 км/ч, се одземаат 3. Резултат: 50 км/ч. Нема казна. Казна стига дури ако радарот измери 54 км/ч.
Франција 5 км/ч (фиксна)Радарот треба да измери 56 км/ч за да бидете казнети (56 – 5 = 51 км/ч -> казна).
Шпанија „Правило на 7“ Најлиберален систем. Во зона 50, камерите се подесени да сликаат дури на 58 км/ч (50 + 7 толеранција).
Австрија 3 км/ч (ласер) / 5 км/ч (радар)Слично како Германија, се одзема маргината на грешка на уредот пред да се издаде казна.
Холандија 3 км/ч Имаат и дополнително правило: Не се процесираат казни помали од одредена сума или ако пречекорувањето по дедукцијата е под 4 км/ч на автопат.
Велика Британија 10% + 2 mph (препорака)Иако законот е строг, полициските насоки (ACPO) сугерираат казната да започне на 57 км/ч во зона 50 (10% од 50 = 5 + 2 = 7).2.
Зошто Скопје е блокирано? (Психолошкиот ефект)
Проблемот со македонскиот модел не е само во парите за казната, туку во ефектот врз протокот на сообраќај:
Ефект на „Кенгур“ (Kangaroo effect): Кога возачите знаат дека нема толеранција, тие не возат 50 км/ч во зона 50. Од страв, тие возат 40 или 45 км/ч.
Панично кочење: Штом возачот ќе ја види камерата, нагло кочи дури и ако вози според прописите, за да биде „сигурен“. Ова создава верижна реакција назад и предизвикува метеж (фантомски застој).
Гледање во таблата, а не во патот: Возачот е принуден 80% од вниманието да го насочи кон брзинометарот за да не надмине ниту 1 км/ч, наместо да гледа во пешаци и други возила.
3. Како треба да биде регулирано во Македонија?
Во Македонија, Законот за безбедност на сообраќајот на патиштата (ЗБСП) навистина предвидува казни за пречекорување од 10 км/ч па нагоре (со фиксна сума), но проблемот е што МВР и системот „Safe City“ веројатно ги процесираат и најмалите пречекорувања без јасно дефинирана метролошка дедукција.
За да се реши ова, потребна е примена на Правилникот за метролошки барања за мерилата на брзина. Секој атестиран уред (радар/камера) има фабричка грешка од ±3 км/ч или ±3%.
Предлог решение по европски терк:
Воведување на задолжителна техничка дедукција: Системот автоматски да одзема 3-5 км/ч од измерената брзина во корист на возачот (како во Германија и Франција).
Транспарентност: Јавноста мора да знае: „Во зона 50, камерата слика на 54“. Ова ќе го релаксира сообраќајот и ќе го врати протокот, бидејќи луѓето ќе возат 50, а не 40.
Никола Спасов






