Концертна промоција на албумот „Маглота“ на Јордан Костов во Македонска филхармонија
На 30 јуни 2025 година во 20 часот во Македонската филхармонија, Јордан Костов, Маглота секстет и Хор „Св. Злата Мегленска“ ќе го одржат концертот “Музика како слободна географија”.
Што значи денес, во 2025 година, да се создава музика која не се темели врз жанровска класификација, ниту врз културно-детерминирана предиспозиција, туку врз длабоко интимизирана, арбитрарна мапа на светот? Кога музиката не е „етно“, ниту „џез“ или „амбиент“, а сепак, носи импровизирачки супстрат од сите тие жанрови? Тогаш тоа е музика која ги трансцендира погоре наведените провизорни класификации.
Јордан Костов, македонски хармоникаш, композитор и немирен музички патник, со години гради еден таков звук: звук којшто не произлегува толку од територии, колку од движење низ нив, притоа без да преферира една наспроти друга, трета итн. Музика која извира од скитништво, од отвореност кон другоста, без стереотипизирани претпоставки. И ако досегашните негови албуми – повеќе од 40 – нѐ навикнаа на неговата способност да импровизира низ јазикот на јапонскиот ориентален микс, да препознае џез фраза во глас на народна песна или да го пресоздаде специфичниот импулс на бразилската перкусија низ филтерот на афро-американската авангарда, тогаш албумот Maglota го претставува неговото досега најконцентрирано, најинтегрирано и најпоетско сведоштво за тоа каде сето тоа води.
Албумот, а со тоа и претсточекиот концерт на 30 јуни во Македонската филхармонија, не нуди наративна структура или некаков конкретен музички концепт. Тоа е дневник на една длабоко интимизирана географија. Токму затоа и неговиот наслов – Maglota – не значи ништо конкретно. Тоа е збор без дефиниција, но со импулс. Звучи како нешто што сме го чуле, но не можеме да го лоцираме. Како збор од јазик што можеби се измислува додека се музицира на повеќе јазици истовремено.
Во живата поставка на овој проект, интеркултурниот обем на музиката станува маркантен. Од Бразил до Кина, од Македонија до Виетнам, преку Русија и Јапонија – звучниот универзум на Maglota го сочинуваат не само инструментите, туку и личните биографии, музичките сензибилитети и искуството на секој од учесниците. На сцената ќе се појават: бразилската перкусионистка Бренда Охана и басистот Бруно Дози Теза, кинескиот тапанар Фенг Хао, виетнамската мултиинструменталистка Минх-Транг Нгујен, рускиот пијано импровизатор Роман Столјар, македонскиот хор „Св. Злата Мегленска“, предводен од Летка Димовска–Полизова, и вокалот на Сузана Спасовска.
Централниот фактор, хармониката на Јордан Костов, не е само музички инструмент. Таа е подвижна лабораторија. Во нејзините тонови – честопати искршени, понекогаш на раб на тишина, а друг пат масивни како оркестар – се одвива целата фузија. Костов успева од сите составни елементи да создаде звук кој е истовремено урбан и архаичен, структуриран и отворен, технички прецизен и лирски слободен. Музиката на Maglota е агенс на звучна дезориентација – не за да се загубиме во неа, туку за да се ослободиме од очекувањето дека музиката „мора“ да биде јасна, препознатлива, локална или жанровски припитомена.
Ова нема да биде концерт што ќе се слуша. Тој ќе треба да се доживее. Повеќе како отворен звук, отколку како композиција. Повеќе како патување, отколку како точка на пристигнување.