Дали прекините на интернетот навистина стануваат сè почести и зошто?
Дали во последно време имате проблеми со пристапот до вашите омилени веб-страници? Не сте сами.

Интернет гигантот Cloudflare вчера претрпе прекин на системот што привремено ги прекина голем број популарни услуги – од Spotify до ChatGPT, па дури и социјалната мрежа Truth Social на Доналд Трамп.
Ова е само најновиот во низата големи прекини на интернетот, откако проблем со Amazon Web Services го наруши секојдневниот живот на милиони луѓе минатиот месец, а само неколку дена подоцна Azure на Microsoft откажа, пишува Си-Ен-Ен.
Според експертите, ваквите настани се резултат на комбинација од зголемената зависност на општеството од дигиталните услуги, консолидацијата на клучната инфраструктура во рацете на само неколку компании и тенденцијата на луѓето да се жалат на технолошки проблеми преку интернет. Исто така, тоа покажува дека никој, дури ни најголемите технолошки компании, не е имун на технички дефекти.
„Речиси е неважно колку добро е позициониран давателот на услуги во овие случаи, па дури и колку е софистицирана ИТ организацијата и инфраструктурата за приватен бизнис“, рече Ајлин Хагерти, потпретседател на фирмата за ИТ и сајбер безбедност Netscout. Прекините во технологијата како овие се „многу, многу чести проблеми“.
Што го предизвика прекинот на Cloudflare?
Cloudflare изјави за Си-Ен-Ен дека прекинот е резултат на технички проблем, а не на сајбер напад.
Компанијата објасни дека проблемот е предизвикан од „конфигурациска датотека“ дизајнирана за управување со „сообраќајот на закана“. „Датотеката порасна над очекуваната големина на влезот и предизвика пад на софтверскиот систем што го обработува сообраќајот за голем број услуги на Cloudflare“, се вели во соопштението.
Дејн Кнехт, главен директор за технологија на Cloudflare, сподели повеќе детали на социјалната мрежа X. Накратко, рутинска промена на конфигурацијата ја предизвика грешката, која „доведе до широко распространета деградација на нашата мрежа и други услуги“. „Веќе се работи на тоа да се осигури дека ова нема да се случи повторно, но знам дека денес предизвика вистинска болка“, напиша тој.
Слично на тоа, неодамнешниот прекин на Amazon беше предизвикан од грешка што се случи кога два автоматизирани системи се обидоа да ги ажурираат истите податоци во исто време.
Дали прекините на интернет навистина стануваат почести?
Фактот дека се случија три големи прекини за помалку од еден месец е случајност. Но, Хагерти признава дека тие секако се чини дека се случуваат почесто, главно поради обемот на нивното влијание.
Бројот на прекини „остана конзистентен“, но „бројот на веб-страници и апликации што се потпираат на овие услуги се зголеми, што ги прави пореметувачки за корисниците“, објасни Анџелик Медина, раководител на интернет интелигенцијата за Cisco ThousandEyes.
Услугата за следење на мрежата на Cisco досега регистрираше 12 големи прекини во 2025 година, не сметајќи ги оние на Cloudflare. За споредба, имаше 23 во 2024 година, 13 во 2023 година и 10 во 2022 година. Потсетете се дека масовниот прекин на Crowdstrike во 2024 година ги наруши бизнисите, воздушниот сообраќај и болниците низ целиот свет.
„Прекините се релативно чести“
Влијанието е толку големо бидејќи поголемиот дел од интернетот се потпира на неколку клучни даватели на услуги, како што се Amazon, Microsoft и Google, кои го формираат ‘рбетот на мрежата. Проблемите пријавени на Downdetector, веб-страница што ги следи прекините, надминаа 2,1 милиони во вторник, според податоците доставени до Си-Ен-Ен од нејзината матична компанија Ookla. Само Cloudflare обработува просечно 81 милион HTTP барања во секунда.
ИТ прекините се релативно чести, велат експертите.
Пред дваесет години, беше вообичаено ИТ услугите да бидат „постојано“ недостапни, рече Мајк Чапл, професор на Универзитетот во Нотр Дам. „Не би било невообичаено да се помине една недела на работа со барем еден прекин на ИТ услугата“, рече тој, забележувајќи дека сите сега се потпираат на истите големи даватели на услуги.
Според Cisco, некои вообичаени трендови се издвојуваат меѓу прекините во првата половина од 2025 година: каскадни дефекти, системи што изгледаа дека работат и покрај скриените проблеми и погрешни конфигурации. Иако овие трендови не се нови, Cisco вели дека „гледаат повеќе вакви прекини со подалекусежни последици“. И веројатно е дека ќе се случат повторно.
„Ова не се работи за кои би рекле: „Па, фала му на Бога што тоа никогаш не ни се случи“, заклучи Хагерти. „Сето ова се работи што можат да му се случат на секој бизнис“.(nezavisen.mk)






